Saturday 30 April 2016

Mimpi #6 : Hello, Goodbye and Hello?


Mimpi #6 : Hello, Goodbye and Hello?

Dalam ketenangan senja, aku melangkah penuh sarat keharmonian dalam jiwa. Mungkin orang lain lihat aku gila. Berjalan seorang diri di persisiran pantai. Aku berjalan dan melangkah entah untuk berapa lama. Masih dihurungi ketenangan.
Aku pernah nampak sosok tubuh itu. Betul-betul berada di hujung gigi air tatkala air laut mula menyergahkan diri pada pasir-pasir pantai. Tangannya disilangkan ke belakang.. Matanya tetap menatapi senja di ufuk dunia itu. Angin mula memainkan peranan menerbangkan rambut-rambutnya yang tersisip di kemas disisinya kepalanya walaupun kepalanya botak tengah. Ditanganya, tersisip sebuah bunga teratai putih.
Dia nampak aku berdiri di sini. Dia tersenyum. Aku tak kenal siapa dia. Kepalanya yang botak ditengah memantulkan sinar mentari dari ufuk dunia. Sesekali ia menyilai mataku. Entah kenapa ada sedikit perasaan menyampah dengan orang tua ini. Aku memandang tanganku yang kosong. Aku tersedar sesuatu. Tanpa lelaki itu, aku mungkin tak mampu sampai ketahap ini. Sebuah balang mula muncul ditanganku. Sesekali, lelaki botak tengah itu menghayunkan pergelangan tangannya menyebabkan air laut di hadapannya mula berpusar seperti tali. Tali yang melayang-layang ke serata tempat. Sehinggalah air laut itu bertali memasuki balang yang aku pegang.
“Te... Terima.. Terima kasih...” aku spontan membalas tanpa berfikir.
Seperti tadi, dia hanya tersenyum. Perlahan-lahan dia melangkah ke dalam laut itu. Sehingga air laut menenggelamkannya. Dan perasaan sebak mula menyentuh hati aku.
Permandangan indah ditepi pantai berubah serta-merta menjadi satu pemandangan sungai yang sedang mengalir. Ditebing sungai itu, aku boleh lihat semua rakan sekelasku. Semua rakan batch aku sedang memerhati air sungai tersebut. Bahkan beberapa orang yang aku tidak kenal turut berada di situ. Seolah-olah menanti sesuatu. Semuanya berwajah sugul. Dari hulu sungai, aku boleh lihat sekumpulan bungai teratai yang terapung dari atas air mengalir ke hilir sungai. Kesemua teratai itu berwarna merah jambu. Kecuali.
Kecuali teratai berwarna putih.
Sebak. Sedih. Menyesal. Sayu.
Semua mula hinggap di dalam hati aku tatkala teratai putih itu melepasi aku. Kesemua kesedihan mula serang kalbu aku. Kenapa perasaan ni muncul?
Siapa lelaki botak tengah tadi? Kenapa aku rasa banyak sangat jasa yang telah dia berikan kepada aku? Kenapa semua kelihatan sedih? Balang ni? Air laut ni? Maksud semua ni apa? Dekat mana aku sekarang? Teratai putih tu...
“I met you and now I say Farewell to you. Assalamualaikum...” suara itu bergema...

No comments:

Post a Comment