Saturday 30 April 2016

Mimpi #4 : BlurryFace


Mimpi #4 : BlurryFace

Aku terjaga dari satu tidur yang agak lama aku rasa. Entahlah berapa lama sudah aku tidur. Beberapa kali aku cuba ingat namun tiada satupun aku ingat. Melainkan...
Aku cuma ingat satu hal. Lelaki yang kini berada di hadapan aku. Pernah satu ketika, aku berjumpa dengannya dalam pandangan ini juga. Tapi... Wajahnya kabur. Aku cuba melihat dengan lebih dalam siapa dia. Beberapa kali aku cuba tonyoh kelopak mata aku. Tiada perubahan. Wajahnya tetap kabur dan tidak jelas. Dia merapati aku lalu menolak aku ke belakang sehingga aku terjatuh.
Tiba-tiba, satu longgokan tanah yang entah daripada mana muncul bagai tanah runtuh menimbus lelaki itu. Sebelum lelaki itu tertimbus, aku sempat melihat tahi lalat pada lehernya. Lelaki ini pernah aku jumpa satu masa dulu. Wajahnya juga kabur. Tetapi. AKu masih belum ingat siapa dia. Kenapa wajah dia kabur? Kenapa dia selamatkan aku daripada tanah runtuh itu?
Aku berganjak beberapa langkah dan terlanggar satu kerusi kayu. Seorang wanita agak tua duduk di bangku kayu tersebut.
“Maaf, mak cik ni siapa?” tanyaku seketika.
Dia melihat aku dengan wajah sugul. Dari arah belakangnya, aku boleh lihat lelaki yang bertahi lalat tadi tertimbus dek tanah runtuh berada disebelahnya. Dalam perkiraan aku, firasat aku kuat menyatakan wanita tua itu mak kepada lelaki yang bertahi lalat dilehernya. Mungkin lebih bagus buat masa sekarang aku gelar lelaki bertahi lalat dilehernya bernama ‘Blurry Face’.
Blurry Face melambaikan dan menggoyangkan tapak tangannya di hadapan mak cik tua ini. Jelas hanya aku saja yang boleh lihat Blurryface. Mak cik tua tersebut mengeluh seketika. Aku bingkas duduk bersebelahan mak cik tua tersebut sambil memerhatikan Blurryface cuba menyentuh mak cik tua tersebut.
“Kenapa mak aku tak nampak aku?” ucap Blurryface.
Aku mengerlingkan mata ke arah mak cik tua tersebut.
“Mak cik tak nampak siapa depan mak cik?” tanyaku
Mak cik tersebut menggelengkan kepalanya lalu menundukkan kepala. Matanya sebenarnya bertentangan dengan Blurry Face. Tapi kenapa dia tak nampak Blurry Face?
Pelik! Aku tak rasa terkejut mahupun sedih akan kemunculan kedua Blurry Face yang kini telahpun selamatkan aku dari tanah runtuh. Bahkan dia sendiri terkorban selamatkan aku dari tanah runtuh itu. Aku bunuh dia ka? Kejap. Siapa kau Blurry Face?

No comments:

Post a Comment